Translate

zondag 11 augustus 2013

Theedoekenschort

Toen ik een tijdje terug op de Karperhoeve was, waarover ik dit blogje schreef, was er natuurlijk nog veel meer moois als ik kon laten zien. Er stonden daar mooi gedekte tafels met oud serviesgoed. En op die gedekte tafels lag een bijzonder tafelkleed. Het was gemaakt van geblokte theedoeken. Dit vond ik zo'n leuk idee dat ik dat ook wilde gaan doen voor de tuintafel. Later bedacht ik dat het ook leuk was om er een schort van te maken. Want ja, dat kan ik zo nu en dan goed gebruiken. Meestal als ik wat moois of nieuws aan heb, moet er juist een vlek op komen als ik aan het koken ben. Nu zijn er op dit moment bij de "Action" van die geblokte theedoeken te koop voor € 1,29. Eerst een paar gekocht om te kijken hoe ze in de was bleven. Ze geven bij de eerste keer wassen behoorlijk af, dus kleurvangers gebruiken en ze krimpen ook. Iets meer in de breedte als in de lengte, maar de kwaliteit is verrassend goed. Ook om als theedoek te gebruiken.


Gisteren was het een mooie gelegenheid om eens te proberen om er een schort van te maken. Eerst maar eens anderhalve theedoek aan elkaar gezet voor de hoogte. Opletten dat ze dezelfde kant uit liggen, want er zit een soort vleug in, waardoor ze in de breedte anders van kleur lijken als in de lengte. Daarna de armsgaten aan de zijkant eruit geknipt. Dit kon later de zak worden.


Van de randen die er tussenuit geknipt waren, kon ik de banden maken. Er bleef zelfs nog een strook over.


Zo werd het dus een schort met een nostalgisch tintje, gemaakt van 2 theedoeken. Deze keer had ik er nieuwe ongewassen theedoeken voor gebruikt en dus rekening gehouden met de krimp. Maar de rest van mijn doeken zit nu in de wasmachine, zodat ik daar nog een schort en tafellakens van kan maken.


De foto's zijn niet echt geweldig, want ze zijn gemaakt met de telefoon. Echtgenoot heeft het goede toestel even geleend. En deze foto is in de slaapkamerspiegel gemaakt van mezelf met het schort voor.

Verder wil ik jullie nog een berichtje van Thea laten lezen naar aanleiding van jullie lovende woorden over haar aquarellen.


Ha Joke
Leuk gedaan op de blog.
Ik weet niet hoe ik daar op kan reageren,
dus doe ik het maar zo
bedankt
                    Thea

Ik wil jullie allemaal nog een mooie zondag wensen, groeten, Joke   

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuk schort heb je gemaakt van de theedoeken!Ook leuk als verjaardagscadeautje.
    Hoe heb je de banden aan de schort gemaakt? Met een lusje aan de zijpanden en banden aan het bovenstukje?--dat kan ik even niet goed zien.En met dat knoeien op je goeie goed-heb ik nou ook altijd!
    Leuk,dat Thea heeft gereageerd via jouw blog.
    een goede zondag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de bovenkant zitten ze als een lus vastgenaaid, zodat je hoofd er doorheen kan. De zijkanten zitten aan de panden vastgenaaid, zodat je ze achter vast kan knopen. Joke

      Verwijderen
  2. Dat is een heel leuk idee. Ben benieuwd naar je tafelkleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Schürze ist sehr schön geworden. Tolle Wäsche.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I love it, ik zal mijn moeder vragen om voor mij ook een paar van die theedoeken te kopen, maar dan in het blauw. Hier zijn ze niet te krijgen. Geweldig idee. zonnige groeten uit Rio, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk idee, supergoed gelukt! Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat heb je hartstikke leuk gemaakt, nu kun je raak spetteren. Ik had ook een aantal doeken ingeslagen en er knapzakken van gemaakt als presentje. Ik had er dus beter twee per persoon kunnen geven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontzettend leuk heb je dat gedaan. En de foto's zijn heel duidelijk hoor! Volgende keer je koppie er bij...?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh... wat mooi!!! 'k Had de theedoeken ook zien liggen... maar met deze tip ga ik er deze week zeker even langs...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee, en ja, een schort heb je altijd nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goed idee, een tafelkleed lijkt me ook super. Bij Zeeman hebben ze ook leuke voordelige theedoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een bericht achterlaat.